“Com devia ser abans la nostra escola?” Una foto penjada a la porteria ens va cridar l’atenció perquè apareixen unes tanques al pati que ara no hi són! Però, encara ens vam sorprendre més quan després de comptar les finestres de l’edifici que hi ha a la fotografia, són 5 i ara n’hi ha 7! I també tenim una escala d’emergència que no apareix a la imatge!
Quantes coses deuen haver canviat més a l’escola des de que va començar fins ara? Això és el que hem volgut investigar els alumnes de 2n de primària! Volíem saber… com eren les classes, com era el pati, com anaven vestits els alumnes a l’escola, si hi havia ordinadors, com eren les taules i les cadires… Teníem un munt de preguntes!!!
És per això que vam pensar que una bona manera de respondre-les seria convidant persones que haguessin vingut a la nostra escola abans que nosaltres per poder-les entrevistar. Vam investigar si algun mestre/a havia vingut a l’escola i vam descobrir que la Glòria, en Miquel i la Gemma, una de les nostres tutores, eren exalumnes. Però també que hi havia familiars d’alumnes que havien set alumnes de l’escola i els vam convidar.
Després de totes les entrevistes que vam fer vam descobrir coses com: que al principi només existia el “cole petit” i que el “cole gran” era un solar buit, que el “cole gran” el van haver d’ampliar per fer més classes i que van aprofitar per fer també una escala d’emergència, que al pati al principi era de sorra però que més endavant hi van posar un “tio-vivo” i un coet, que al principi només venien nenes a l’escola i que a més de les assignatures també aprenien labors com costura, que a l’escola es parlava en castellà i que el català estava prohibit, que les alumnes portaven uniforme que consistia en un “pitxi” de color blau marí i una camisa blanca, que fins als anys 90 no hi havia ordinadors a l’escola, que a les pissarres s’hi escrivia amb guix i que hi havia un encarregat de netejar l’esborrador…. i moltíssimes anècdotes més.
Una de les que més ens va sorprendre més va ser perquè van plantar arbres al pati entre els bancs de pedra. Sabeu per què? Doncs resulta que quan només hi havia els bancs, els nens i nenes jugaven a saltar d’un a l’altre i un alumne es va fer mal. Per evitar que ningú més saltés entre bancs, van plantar els arbres i es va acabar el joc!
Tota la informació recollida la vam ordenar i classificar sobre una línia del temps que vam convertir en mural i que tenim penjada al passadís! Ah! Una última cosa, al mural també hi hem posat una fotografia nostre perquè vam començar a l’escola al 2017!